Zavoláme Vám späť

Zavoláme Vám späť

5 spôsobov akými virtuálna realita zdokonalí trh s nehnuteľnosťami

S prísľubmi virtuálnej reality (VR) sa vo všeobecnosti spája veľký optimizmus, v dôsledku čoho sa očakáva, že príjmy z tohto sektora v priebehu roka 2019 dosiahnu úroveň až 13 miliárd dolárov. Napriek týmto optimistickým očakávaniam sa však nedá poprieť, že prenikanie VR do mainstreamového prostredia je pomerne pomalé. Jednou z možných výnimiek je trh s nehnuteľnosťami, v rámci ktorého sa potenciál tejto technológie rýchlo premieňa na realitu.

Realitný sektor sa vo veľkej miere zameriava na zákaznícke skúsenosti a všeobecnú jednoduchosť prístupu. Na trhu s nehnuteľnosťami sa obvykle vyskytuje mnoho výziev pre nájomníkov a investorov, ktoré by mohli byť efektívne zmiernené zapojením technológie virtuálnej reality. Jedná sa napríklad o nákup alebo prenájom nehnuteľností, obhliadky domov s potenciálnymi nájomníkmi, vizualizácie renovačných prác a ešte omnoho viac. V konečnom dôsledku môžeme potvrdiť, že VR zásadne mení celý trh s nehnuteľnosťami.

Zoznámte sa s niektorými zo spôsobov, ktorými pokroky vo virtuálnej realite zmenia život investorov a nájomníkov - samozrejme k lepšiemu.

1. Obhliadky nehnuteľností a efektivita predaja
Investori do nehnuteľností pravdepodobne zaznamenajú najpozitívnejší dopad VR v súvislosti s obhliadkami domov a bytov na trhu. Táto výhoda technológie sa navyše prejaví nielen pri nákupe, ale tiež pri prenájme nehnuteľností. Sofistikované softvérové spoločnosti sú v súčasnosti schopné spracovať fotografie a videá vytvorené špecializovaným zariadením, na základe ktorých dokážu svojim klientom poskytovať interaktívne 360-stupňové vizualizácie daného priestoru.

Investori na realitnom trhu tak už nebudú nútení cestovať naprieč celou krajinou, len aby si v priebehu jedného dňa mohli obhliadnuť prinajlepšom päť nehnuteľností. Pomocou VR si namiesto toho môžu prezrieť 30 potenciálnych objektov už v rámci jedného dopoludnia. To isté platí aj pre realitných maklérov, ktorí majú v pláne predať nehnuteľnosť. Oksana Tunikova z agentúry Rentberry vysvetlila: „Potenciálni kupujúci museli v minulosti osobne navštíviť každú nehnuteľnosť, ktorá zaujala ich pozornosť. Vďaka VR je v súčasnosti možné tento krok úplne preskočiť. Neexistuje totiž žiadny limit na počet ľudí, ktorí si pomocou tejto technológie môžu obhliadať tú istú nehnuteľnosť v rovnakom čase. Potenciálni kupujúci si navyše môžu prezrieť desiatky nehnuteľností za zlomok času.“

Keďže virtuálna realita výrazne zvyšuje celkovú efektivitu predaja, mnoho inovatívnych realitných maklérov ju zapája do svojej marketingovej stratégie. Rovnako postupoval aj Glen Henderson, maklér kancelárie Alliance Group Real Estate, ktorý integroval VR do svojho marketingového lievika. Henderson poznamenal: „Po zapojení virtuálnej reality do našej predajnej stratégie sme sa stretli so zvýšeným počtom záujemcov o nehnuteľnosti v našej ponuke a zaznamenali sme dokonca klientov, ktorí sa rozhodli pre nákup na základe našich virtuálnych prehliadok.“

2. Nákup bez osobnej obhliadky

Mnohí investori už určite kupovali nehnuteľnosť bez toho, aby si ju vopred osobne obhliadli. Nedávno prevedená štúdia dokonca zistila, že až tretina všetkých nakupujúcich na trhu s nehnuteľnosťami sa uchádzala o dom či byt, ktorý nevideli na vlastné oči. Takýto typ transakcie však pre kupujúcich ani zďaleka nie je ideálnou voľbou, pretože nemajú možnosť osobne si prezrieť nehnuteľnosť, ktorú kupujú.

Podobnému problému čelia kupujúci a predávajúci, ktorí jednajú s nehnuteľnosťami v zahraničí. Aktuálne však môžu absolvovať obhliadku nehnuteľnosti prostredníctvom VR bez toho, aby museli fyzicky cestovať na cieľovú lokalitu - čo je obvykle spojené s nezanedbateľnými finančnými a časovými nákladmi. Andreas Johansson, ktorý pôsobí v realitnej kancelárii Berkovitz Development Group, vysvetlil: „Naša spoločnosť predáva nehnuteľnosti, ktoré sa nachádzajú na lokalitách vzdialených tisíce kilometrov. Pokroky v technológii VR však znamenajú, že v súčasnosti už nemusíme čakať na zákazníkov, kým pricestujú na dané miesto. Namiesto toho im môžeme každú vyhliadnutú nehnuteľnosť ukázať v pohodlí ich domovov.“

Nákup nehnuteľnosti bez osobnej obhliadky je nevyhnutnosťou predovšetkým pri projektoch vo výstavbe. Developeri nehnuteľností síce obvykle disponujú niekoľkými modelovými domami alebo bytmi, ale pravdepodobne Vám nebudú môcť prezentovať všetky dostupné alternatívy budúceho objektu. Virtuálna realita má v takýchto prípadoch potenciál vyplniť medzeru v predstavách potenciálnych kupujúcich.

Spoločnosť Virtual Xperience napríklad vyvinula riešenie pre developerov, pomocou ktorého môžu generovať VR vizualizácie aj na základe nedostavaných priestorov. Johansson uviedol: „Virtuálna realita od základov zmení podnikanie developerov nehnuteľností. Pri prezentácii svojich projektov sa už nebudeme musieť spoliehať na obyčajné počítačové vizualizácie. Klienti budú môcť vo virtuálnom prostredí vidieť nehnuteľnosť, ktorú si kupujú, a developeri tak budú schopní predávať svoje objekty omnoho rýchlejšie.“

3. Renovácia
Mnohí investori na realitnom trhu kupujú nehnuteľnosti, ktoré postupne renovujú a následne sa ich snažia predať so ziskom. Takíto hráči na trhu sú si však vedomí ťažkostí, ktoré sa spájajú s vizualizáciou konečnej podoby rekonštruovanej nehnuteľnosti, čo podstatne komplikuje komunikáciu s renovačným tímom. Investori však môžu využívať schopnosti VR na to, aby renovačnému tímu prezentovali, ako by mal projekt vyzerať v rôznych štádiách rekonštrukcie.

Realitný maklér Paul Lisanti vysvetlil: „Investori môžu využívať VR na vizualizáciu rôznych prvkov renovácie, od nového nábytku cez farebné schémy až po interiérové doplnky. Takýmto spôsobom získajú lepšiu predstavu o výslednom produkte a čo je ešte dôležitejšie, o konečných nákladoch na rekonštrukciu.“

4. Efektívnejší marketing nehnuteľností

Základom akejkoľvek investičnej stratégie na realitnom trhu je správny marketing Vašej nájomnej nehnuteľnosti. Je totiž rozdiel, či Vaša nehnuteľnosť zaznamenáva 80% alebo 95% mieru obsadenosti. Rovnako záleží na tom, či sa Vám podarí uzavrieť zmluvu s dlhodobým podnájomníkom alebo s človekom, ktorý sa odsťahuje už po desiatich mesiacoch. Práve z týchto dôvodov je kľúčové nájsť toho správneho podnájomníka v ten pravý čas.

Keď teda pomocou VR vytvoríte atraktívnu prehliadku Vašej nehnuteľnosti, nielen že sa Vám podarí upútať pozornosť vysoko kvalitných nájomníkov, ale zároveň budete schopní omnoho rýchlejšie naplniť svoje voľné priestory a zvýšiť tak mieru obsadenosti Vašej nehnuteľnosti. Elizabeth Gibsonová, ktorá je zodpovedná za stratégiu kancelárie ezLandlordForms, uviedla: „Virtuálne obhliadky majú potenciál ušetriť veľa času prenajímateľom aj potenciálnym nájomcom - obzvlášť v prípade, keď potenciálny nájomca žije na druhej strane krajiny alebo v zahraničí. Väčšina správcov investičných nehnuteľností sa ochotne zriekne tradičných obhliadok. Obvykle majú mnoho ďalších povinností a nikoho nepoteší obetovať hodinu alebo dve zo svojho času iba preto, aby sa zákazník nakoniec rozhodol, že mu nehnuteľnosť nevyhovuje.“

Za zmienku tiež stojí spoločnosť TorontoRentals.com, ktorá využíva VR technológiu Matterport pri virtuálnej a 3D prezentácii nájomných priestorov na svojich webových stránkach. Matt Danison, ktorý je generálnym riaditeľom tejto kancelárie, uviedol: „Virtuálna realita zvyšuje kvalitu nájomníkov, ktorí si prídu prezrieť naše nehnuteľnosti. Už totiž majú za sebou virtuálnu prehliadku, ktorá v nich vzbudila seriózny záujem. Zistili sme, že táto technológia šetrí čas prenajímateľom, správcom nehnuteľností a realitným maklérom, ktorí chcú prezentovať svoje objekty iba serióznym nájomníkom.“

5. Zlepšená komunikácia s nájomníkmi
Investori na trhu s nehnuteľnosťami sa často stretávajú s problémami v rámci komunikácie so svojimi podnájomníkmi. Obvykle sa jedná o otázky týkajúce sa prevádzky spotrebičov alebo ďalších súčastí zariadenia, no v drvivej väčšine sa otázky a požiadavky nájomníkov opakujú. Aj v tomto smere je VR technológia obrovským prínosom, keďže prenajímateľ môže na všetky často kladené otázky odpovedať prostredníctvom virtuálnych prehliadok a inštruktážnych prezentácií.

Gibsonová uviedla: „Virtuálna realita čoskoro pomôže prekonať všetky často sa objavujúce komunikačné prekážky. Táto technológia sa bude rýchlo vyvíjať, keďže nájomníci a prenajímatelia budú postupne nachádzať nové spôsoby, ako ju využiť za cieľom riešenia najčastejších problémov v rámci nájomného vzťahu.“